Najbardziej niechcianym efektem różnego typu diet jest efekt jojo.

Pokrótce czym jest efekt jojo i na czym polega.

Wyobraźmy sobie, że zbliża się wesele naszej najlepszej przyjaciółki, na którym chcemy wyglądać jak najlepiej. Dwa tygodnie przed uroczystością rozpoczynamy radykalną dietę, dzięki której mamy nadzieję, w krótkim czasie zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Jest to jednak wielki szok dla organizmu, ponieważ przez dietę odchudzającą musi on w krótkim czasie przystosować się do nagłego spadku masy mięśniowej (jednocześnie wydłużając proces spalania), której uniknąć można jedynie poprzez podjęcie aktywności fizycznej, dodatkowo organizm musi zmienić/obniżyć przemianę materii (tym radykalniej im drastyczniejszą wybierzemy dietę), itp.. Podczas wesela, owszem, będziemy wyglądać szczuplej, po co jednak później utrzymywać dietę? – tracimy więc motywację. Już nie przestrzegamy diety tak rygorystycznie jak wcześniej, spada też nasza aktywność fizyczna. W końcu wracamy do naszej zwykłej wagi lub co gorsza tyjemy. Jest to właśnie efekt jojo. Takie nagłe skoki wagi w górę i dół są najczęstszą przyczyną wcześniej opisanego efektu. Po kolejnym wzroście masy ciała, coraz trudniej będzie nam ponownie zrzucić zbędne kilogramy.

Jak więc ustrzec się przed niechcianym efektem jojo?

Przede wszystkim najbardziej zagrożone tym efektem są osoby, których rodziny mają skłonność do tycia lub w których rodzinach po prostu otyłość występuje, a dodatkowo osoby, które niewłaściwie stosują diety odchudzające.

Aby ustrzec się przed efektem jojo, podczas odchudzania należy racjonalnie wybierać diety, wystrzegając się m.in. głodówek i diet jednoskładnikowych. Podczas stosowania diety odchudzającej nie należy zapominać o regularnych ćwiczeniach fizycznych. Po uzyskaniu wymarzonej sylwetki nie wracać ponownie do dawnego odżywiania i nie przestawać ćwiczyć! Jeśli mimo wszystko zwiększymy ilość zjadanych kalorii, powinniśmy również zwiększyć intensywność/czas ćwiczeń.